Midden Frankrijk. - Reisverslag uit Le Donjon, Frankrijk van Henny en Leo Voogt - WaarBenJij.nu Midden Frankrijk. - Reisverslag uit Le Donjon, Frankrijk van Henny en Leo Voogt - WaarBenJij.nu

Midden Frankrijk.

Door: hennyenleo

Blijf op de hoogte en volg Henny en Leo

02 September 2011 | Frankrijk, Le Donjon

Op weg via het Nationaal Parc du Morvan en de Auvergne naar de Puy-en-Velay.
15-08 Onze wandeling start op een prachtig plein met veel bloeiende bloemen in Argenteuil-sur-Armancon. Op een bank bij een kerk hebben we ons broodje opgegeten en de tijd genomen om in het zonnetje uit te rusten. Na 25 km wandelen bereikten we L 'Isle sur Serein. 16-08 Gelopen naar Avallon.
17-08 Vandaag lopen we naar Vézelay, een stad met kathedraal. We lopen een gedeelte via de GR.13. We worden al meteen gewaarschuwd dat het geen pad is voor kleine kinderen, maar ook niet voor oude mensen, we voelen ons niet aangesproken, dus op weg; klimmen en klauteren over glibberige rotsen is een uitdaging en na 2 uren GR lopen we fluitend naar Vézelay. In het kantoor van het Frans genootschap van St.Jacques krijgen we een stempel in ons pelgrimspaspoort. Met Dien en Piet bekijken we het stadje en de zeer oude kathedraal. Daarna gaan we weer naar de camping.
18-08 Gelopen naar Lac des Settons, een prachtige maar wel een erg warme tocht door de mooie Morvan. En er lag weer een dode das in de greppel van de weg.
19-08 Een pittige wandeldag van Lac des Settons naar Chateau Chinon. Weer over de GR.13 met een oversteek over een riviertje met allerlei soorten hout en palen en ook de nodige pittige beklimmingen en afdalingen. Onderweg nog met een Frans/Schots echtpaar een stukje opgelopen. Deze mevrouw werkt ook in het onderwijs, dus praatstof genoeg voor Henny.
Het was weer een erg warme dag.(29°C)
20-08 Vanmorgen gestart vanaf de camping en gelopen naar Achez, 21 km.
21-08 Rustdag. Vanmorgen werden we verrast door de komst van de fam. Rustenburg uit Hoofddorp. Dit zijn de schoonouders van Christel, die op zoek waren naar de camping van Dien en Piet. Gezellig hoor. In de middag hebben we het plaatselijke park bij de thermen bezocht. Daar werd een bloemencorso gehouden met tal van andere feest-activiteiten, muziek en dans. Daar ontmoeten we bij toeval Hans en Anja Noomen (broer en schoonzus van Jan en Map), ook met vakantie in de Morvan.
22-08 Omdat het erg warm zou worden, vertrekken we vandaag al om 7.30 uur van Saint Honoré les Bains via Semelay naar Luzy. Omdat we vaak onderweg geen bank vinden, hebben we in de schaduw op het asfalt zitten eten. Het was een heel rustig weggetje, er kwamen 2 auto’s voorbij, waaruit uitbundig naar ons werd gezwaaid. We waren vroeg op de camping en met een zwembad was het daar goed toeven.
23-08 Wandeling van Luzy naar Grury, weer een traject van de GR. Wij passeren de Departementsgrens van Nièvre en Saone et Loire. Wij lopen nog door de Morvan met mooie vergezichten. Weiden met witte en bruine koeien met heggen als afscheidingen. Deze heggen worden heel goed gesnoeid. We hebben het idee dat het een levenswerk van de boeren is. Overal zie je ze druk bezig met de snoeimachines. Ook zijn er veel fruitbomen en bramen. We plukken bramen voor het toetje voor vanavond, Mmmmmm lekker. Onderweg komen wij in het plaatsje Issy-l’Eveque met een oud Romaans kerkje, waar Saint Jacques in eigen persoon aanwezig is. Als pelgrim ga je natuurlijk niet zijn deur voorbij als hij "thuis" is. We vragen wat aan hem, maar krijgen (helaas) geen antwoord. Misschien komen de antwoorden als bij een wonder in de loop van onze tocht naar Santiago.
24-08 Van Grury naar Bourbon-Lancy. Op deze dag komen Sandra, Sander en Mia bij ons op de camping, op weg naar nog zonniger oorden. Het is fijn om Mia, Sandra en Sander weer te zien. We maken er een gezellige avond van met een BBQ.
25-08 Gelopen van Bourbon Lancy naar Saligny-sur-Roudon. Grotendeels via de mooie route van de GR.3. Daarbij passeerden we La Loire, iedereen weet het wel, die rivier met z’n vele kastelen.
26-08 Vandaag worden we wakker van een stevige wind, die in onze tent blaast. Gisterenavond hebben wij alles al opgeruimd, omdat we weer gaan verhuizen naar een volgende camping. We helpen Sander ook om zijn tent droog in de auto te krijgen. Tijdens het ontbijt bellen wij Rogier, die vandaag 32 jaar is geworden. Onderweg worden wij gedropt in het plaatsje van gisteren. Het weer ziet er niet best uit, maar wij trekken de regenkleding aan en gaan vol goede moed op pad. Na 3 km doemen er onweerswolken op en zien we veel bliksemschichten. We wandelen met een stevige pas verder, maar weer 3 km verder wordt het ons te gortig en bellen wij onze hulplijn/hulpdienst. Na circa 15 minuten staat de VW Touran voor onze neus en stappen wij in richting de camping van Le Donjon. ’s Middags heffen wij het glas op Rogiers verjaardag. Die nacht slapen wij in onze tent op de zolder van het toiletgebouw in het recreatiegedeelte van de camping in Le Donjon.

• 02 September 2011 - 12:50

Chantal Van Doorn:

Lieve Henny en Leo,

Wat een mooi verslag weer! Zo te lezen zijn jullie de Champagne streek met niet te veel oponthoud doorgekomen. Volgens mij kun je daar eeeeerg lang blijven hangen :) We genieten van jullie verhalen, de jongens volgen jullie aan de hand van de kaart van Europa, ze kunnen niet geloven dat jullie al zover hebben gelopen! We zijn allemaal erg trots op Lucas' sportieve juf!

Blijf genieten van jullie reis, de mooie plekken die je ziet, de bijzondere mensen die je ontmoet en vooral van elkaar!

Groetjes Silvan, Chantal, Marijn, Lucas en Joris

• 04 September 2011 - 14:03

Luc:

Hoi Henny en Leo,
    Wederom erg leuk om te lezen hoe het jullie vergaat. Ik heb een paar foto's (o.a. bij de franse en belgische grens op school opgehangen zodat de ouders en kinderen een klein beetje op de hoogte zijn hoe het jullie vergaat. Zet 'm op!!!!
    Groetjes,
    Luc
    Oh ja, we kregen op school een kaartje van een stel uit Hoogland (als ik me goed herinner), dat jullie was tegengekomen in Frankrijk en ons even wou laten weten dat het goed ging met jullie. Erg leuk!!

• 04 September 2011 - 16:53

Wilma En Peter:

Hallo wandelaars,
    Leuk om weer wat van jullie belevenissen onderweg te horen.
    Onze laatste camping, 2 weken geleden, was een paar kilometer buiten Luzy. De campingeigenaresse (Oud-Uitgeestse) vertelde dat het St. Jacobspad vlak achter de camping langs liep. We hebben dus in hetzelfde gebied gezeten. Maar ons vervoer gaat toch op een andere manier dan jullie wandelwerk.
    Hopelijk is het weer de komende tijd wat aangenamer dan die hete temperaturen van de afgelopen periode. Onze vakantie zit er weer op. De school begint a.s. maandag weer, maar dat telt voor Hennie niet meer.
    Sterkte verder en groeten aan Dien en Piet.

Wilma en Peter

• 04 September 2011 - 19:24

Lia En Fred Strunk:

hoi Henny en Leo,

wat een moed wat een moed!!! Geweldig hoor. Wat zien jullie veel.
    Vanmiddag "wandelde" (durf het haast niet te zeggen) Fred en ik nog langs jullie huis. Het lag er nog goed bij hoor.
    Heel veel succes met de verdere reis.

groetjes Fred en Lia

• 05 September 2011 - 12:34

Luuk En Marry:

Lieve luitjes,
    Fijn te lezen dat het jullie zo goed gaat, al is het af en toe pittig! Leuk dat jullie de kinderen ontmoeten en vooral Mia!! Het ga jullie goed de verdere reis. Nu op ongeveer de helft?
    Groeten uit Woudenberg

• 12 September 2011 - 21:54

Paula:

Jullie hebben ook al slecht weer gehad, lees ik. Zaterdagavond was het hier bar en boos. Zondag was de doop van Nina Strunk. Ik ben er niet bij geweest, maar ik hoor, dat het geweldig was. Rejoice was goed op dreef en de akoestiek in de toch moderne kerk was geweldig, zodat het zingen vanzelf ging. Vanavond was er dan ook gebak namens Erwin en Annett. Dat loop je allemaal mis, Henny! Ik moest zondagmiddag zingen op de ziekenzondag. We hadden een sing-along bedacht met een accordeonist en ik zou de boel aan de gang brengen. Helaas was er geen microfoon, dus ik heb me daar toch hard moeten zingen! Het ging wel goed, maar vanavond kon ik het wel aan mijn stem merken.
    Wandel nog maar lekker verder en pas goed op jezelf, jullie allebei!

• 17 September 2011 - 18:46

DiPi 17 September:

Vanmorgen aangekomen in St.Come d/Olt (uit Nasbinals)
    Stad heeft een der fraaiste oude stadgezichten in Frankrijk.
    Morgen rustdag; kans op regen (weer op zondag). Goed weertje voor sightseeing en bezoek aan weekmarkt. Tevens open-museum dag.