De eerste 14 dagen. - Reisverslag uit Tienen, België van Henny en Leo Voogt - WaarBenJij.nu De eerste 14 dagen. - Reisverslag uit Tienen, België van Henny en Leo Voogt - WaarBenJij.nu

De eerste 14 dagen.

Door: hennyenleo

Blijf op de hoogte en volg Henny en Leo

21 Juli 2011 | België, Tienen

ma 11 juli zijn we exact om 9 uur op pad gegaan. Er was een startlijn gemaakt door Jan en voor we echt konden vertrekken moest Henny het lint doorknippen. We werden uitgezwaaid door Rogier en Marleen, Jan en Map en Marry. In Maarn eerst een mokje koffie gedronken. Daarna kwamen wij langs het huis van Tertia, maar zij was niet thuis. In Langbroek werden wij door Pim en Teuna getrakteerd op een heerlijke lunch met lekkere broodjes. Om 2 uur zijn we via het klompenpad van Gerrit Achterberg (plaatselijke dichter) naar Wijk bij Duurstede gegaan.
Dinsdag 12 juli naar Zaltbommel en woensdag 13 juli naar Vught gelopen.
Donderdag 14 juli was een erg natte dag en kwamen we als verzopen katten in Oirschot bij het Chinese Restaurant terecht. Na het eten waren we weer een beetje opgedroogd en liepen naar het Hotel net om de hoek.
Vrijdag 15 juli naar de Pelgrimshoeve in Vessem, waar we begroet werden door Ginny en Andre vd Berg, zij hebben circa 7 jaar geleden de tocht naar SdC vanuit huis gelopen en konden ons nog wel wat tips geven voor onderweg.
De volgende ochtend via Eersel (lekkere koffie met Brabants-gebak) richting onze 1e Abdij in Postel. Daar aangekomen werd ons verteld dat het gastenverblijf van de Abdij vol was en dat wij daar dus niet konden slapen. Fijn dat er 3 km verderop een hotel staat, waar wel plaats was en waar wij eerst lekker hebben gegeten. Daarna heerlijk geslapen.
Zondag 17 juli op weg naar Kasterlee. Gebeld voor B&B van Vrienden van de fiets (een tip van Pim!!) Daar waren wij bijzonder welkom. Een schitterend groot huis van Janny en Gijs, waarvan de gehele bovenverdieping voor ons was incl. keuken, luxe badkamer en grote woonkamer.
Maandag 18 juli na een goed ontbijt met een motregen vertrokken naar de Abdij van Averbode. Nu wel gebeld en gastenbroeder Theo zou ons ontvangen. Het was daar erg rustig. Wij ontmoetten de ouders van Bart, die 2 jaar geleden in de Abdij is gaan wonen. Fijne gesprekken met hen gehad, waarbij wij enig inzicht hebben gekregen in het leven in een Abdij.
Dinsdag 19 juli na ons 4e stempel in ons Pelgrimspaspoort op weg naar Diest. Heel vroeger was dit een stad van de "Oranjes". Philip Willem, zoon van Willem de Zwijger en Anna van Buren was daar stadhouder. Onze Beatrix is nog steeds Vrouwe van Diest.(Ere-titel)
Woensdag 20 juli een zware etappe van 26 km naar Zoutleeuw. Dan worden de rugzakken wel erg zwaar. Daarom, vandaag donderdag 21 juli, Nationale feestdag in België, een kortere afstand van 16 km gelopen. Onderweg, bij een uitspanning heerlijke cappuccino gedronken. Daar sprak een man ons aan met o.a. de vraag waar we vandaan kwamen en waar we naar toe gaan. We vertelden hem dat we in Tienen wilden overnachten, waarop hij vroeg of wij al een B&B hadden. Nee, dat hadden wij nog niet. Hij kende wel iemand in Tienen met een B&B en bood spontaan aan om dit voor ons te regelen. Hij pakte zijn mobiel en regelde het even. Noemde waar het was en zei erbij dat wij maar moesten zeggen dat Freddy van het suikermuseum gebeld had. Nu zijn wij in Tienen, de suikerstad, waar onder andere suikerklontjes worden gemaakt.
Tot nog toe heeft Henny 2 kleine blaartjes en Leo niets, de stemming is opperbest, maar de regen moet nu wel ophouden, vinden wij. Temperatuur is goed om te wandelen. De volgende dag afscheid van Jenny (van de B&B) genomen met een hartelijke pelgrims-afscheidskus en als pelgrim gaf ze ons korting op de overnachtingskosten. Wij zeiden dat wij in Santiago voor haar een kaarsje zullen laten branden.
Groeten van Henny en Leo.

• 21 Juli 2011 - 18:24

Aaltje Westen:

Lieve Henny en Leo, moedig van jullie, maar wel fantastisch. Veel succes. Liefs van Alice.

• 21 Juli 2011 - 19:21

Sander:

Hallo Pelgrims,

Leuk dat jullie al op allerlei verschillende plekken zijn geweest, waaronder zulke bijzondere (abdijen). Dat is toch het mooiste en verrassendste van reizen, het komen op nieuwe plekken en daar je een beetje inleven in wat voor plek het is (vind ik, als geograaf). Leuk om te lezen over de geschiedenis van zulke plaatsen (graag blijven doen), ik hoop dat jullie voldoende tijd hebben om daar stil bij te staan. Maar dat doen jullie wel denk ik. Le, vergeet je niet om de abdijbieren te proeven wanneer je daar aankomt!
    Ik kan me voorstellen dat hoe langer je (spartaans) uit je rugzak leeft, hoe meer je kleine dingen/ een luxe bad/ het landschap/ de verhalen die je onderweg hoort waardeert.
    Ik vraag me af wat er, naarmate jullie reis vordert, op een gegeven moment door jullie hoofd zal gaan. Volgens mij doet zo'n reis echt wel iets met je op een gegeven moment. Alleen al omdat je al die tijd hebt om na te denken en telkens weer in een nieuwe omgeving bent. Je wordt echt ge-reset op een gegeven moment en je kunt afstand nemen van alle onzin in het leven. En dus nadenken over de zin van.
    Nou ja, ik ben in ieder geval erg benieuwd naar het vervolg en wens jullie veel succes en plezier daarbij toe.
    Met ons gaat het goed. De week zit erop (ben morgen vrij). Mia heeft er inmiddels een sport van gemaakt om, zodra de deur naar de hal openstaat, erheen te rennen en zo snel mogelijk de trap naar boven op te klauteren. Dat doet ze al heel behendig. Ik loop er snel achteraan, ze staat dan al op trede 4/5 en laat haar verder naar boven kruipen, we doen dan samen een applausje voor haarzelf als ze boven is en dan draag ik haar weer naar beneden.
    We zijn aan het aftellen naar de vakantie en kijken er naar uit om jullie weer te zien.

Groetjes, Sander

• 21 Juli 2011 - 19:35

HoLA:

Lieve Henny en Leo,
    Hier ben ik aan de beurt om jullie te schrijven, ben blij dat jullie goed zijn en alles zo goed gaat ondanks het weer niet zo mooi was, ik hoop dat beter voor jullie was, misschien met het lopen was het lekkerder en warmer toch? Leuke verhaal trouwens... druk met leuke dingen in jullie weg en leuke vrienden!
    Ik ben hier verder met de dansenoefeningen, mijn been is beter nu, meer aan gewend! Dit weekend gebeurt veel daarover maar ik ga jullie straks vertellen.
    Nou peregrinos veel plezier verder met jullie lopen, en blijf schrijven dat wij willen van jullie horen,
    dikke kus van mij en Mia,
    Zorg goed voor jullie,
    Met Love,
    Sandra

• 21 Juli 2011 - 20:34

Paula:

Het schijnt volgende week droog te worden......
    Morgen ga ik mijn broer en zijn zoon en dochter inhalen in Nijmegen. Die staan mijlenver boven jullie in het blarenklassement, dat kan ik je wel vertellen. Ik heb een foto gezien van een paar mannenvoeten, dat wil je niet weten! En Janneke had er drie op de derde dag, dus Henny, voor die twee kleintjes van jou hoef jij je niet te schamen. Blaren bedoel ik!!

Awel mennekes, plezante kilometers toegewenst.

Paula

• 22 Juli 2011 - 08:56

Piet:

dat gaat lekker zo! Houd de tred erin!

• 22 Juli 2011 - 16:28

Wim & Janny:

Hi Leo & Henny,
    Wij hebben veel bewondering voor jullie wandelreis. Wandelen vinden wij wel leuk, maar elke dag, en dan zo'n gigantisch end, oei daar moeten wij niet aan denken. Maar ach, jullie zijn natuurlijk veel jonger dan wij. Wij wensen jullie nog heel veel wandelplezier en vinden het leuk om de verslagen te lezen en te zien waar jullie uithangen.
    Groetjes van Wim & Janny

• 22 Juli 2011 - 17:35

Marry & Luuk:

Leuk te horen dat het jullie goed gaat. Het weer kan alleen maar beter worden!
    Groeten vanuit Zeeuws Vlaanderen.

• 23 Juli 2011 - 18:08

Map En Jan:

Gezellig verslag, jullie tocht valt echt 'op de voet' te volgen. Mooie belevenissen, ondanks het mindere weer. Maar bedenk, straks als jullie in Frankrijk lopen te puffen van de warmte, dan verlang je weer naar een dagje regen. Hier alles o.k. Geen bijzonderheden in de straat en ook geen verdere familie-uitbreidingen! Met Abel gaat het goed, groeit nu volgens schema.

Hart.gr. en veel wandelplezier en cultuuropsnuivingen

• 23 Juli 2011 - 18:09

Peter En Wilma:

Hallo wandelaars,

Wat hebben we de afgelop[en dagen vaak tegen elkaar gezegd: wat hebben Henny en Leo een weer zeg.
    We hebben met jullie te doen. Maar als we jullie verslag zo lezen gaat het (op het weer na) verder al lekker. Hopelijk wordt het gauwe een beetje beter qua weer. Dat zeggen we ook een beetje uit eigen belang want onze vakantie gaat morgen in Frankrijk beginnen.
    Jullie heel veel sterkte in de komende dagen en vooral droog, want elke dag een chinees induiken is op een gegeven moment wat saai aant het worden.
    We wachten op jullie volgende bericht.
    Een mooie tocht verder en geniet van alles wat jullie op je pad tegen komen.

Wilma en Peter

• 23 Juli 2011 - 19:38

Piet & Dien:

D o o r g a a n !
    Omkeren is geen optie; hier is het nog natter, maar ....
    Maandag wellicht aangenamer weer en
    beter nu in een hotelletje dan met 30 graden. Sterkte!

• 24 Juli 2011 - 18:16

Berend En Gerrie:

Mooi verslag, heel veel plezier en succes verder!

Berend en Gerrie

• 29 Juli 2011 - 09:03

Piet & Dien:

B i e n v e n u !!! (Welkom in Frankrijk)

• 30 Juli 2011 - 19:53

Tertia:

Hoi Henny en Leo!

Oo wat jammer dat ik niet thuis was!!! Inmiddels wel bevallen hoor!!
    Woensdag 13 juli is Femke geboren. Na een mooie thuis bevalling moesten we helaas
    met Femke 's avonds naar het ziekenhuis wegens ademhalingsproblemen. Na 5 dagen mocht ze eindelijk weer naar huis, maar op dat moment kreeg ik hoge koorts en moest ik opgenomen worden. We hebben elkaar dus afgewisseld! Na de operatie moest ik weer flink aansterken en mochten we afgelopen weekend naar huis. Eindelijk konden we thuis genieten met z'n 4tjes..
    Vervelende start maar het gaat nu weer prima met ons!! Leuk te lezen dat jullie goed aan de wandel zijn en al mooie ervaringen hebben opgedaan! Heel veel plezier en genietse!! Liefs Tertia

• 31 Juli 2011 - 11:15

Tessa:

Hallo Henny en Leo,

Net terug van vakantie. Heerlijk uitgerust!
    Erg leuk om te lezen van jullie eerste dagen op weg naar SdC. Ik heb aan jullie gedacht op 11 juli. Niet echt heel lekker weer om mee te vertrekken... Maar dan kan het alleen maar beter worden.
    Geniet volop van alle mooie verhalen en indrukken onderweg.
    Zet hem op!
    Groeten, Tessa

• 01 Augustus 2011 - 13:45

Luc:

Wow, jullie zijn echt al een eind gekomen zeg. Leuk verslag om te lezen. Bij de abdij in Postel heb ik wel eens gegeten. Erg lekker. Vrienden van ons wonen daar vlakbij. Ik hoop dat jullie wel wat mooier weer gaan krijgen. Wijzelf zijn net terug van bijna 3 weken Italië. Heerlijk gehad, maar ook daar was het minder warm dan anders. Perfect dus voor een bezoek aan het schitterende Rome. Jullie zullen inmiddels wel in Frankrijk zijn, schat ik zo. Nou Henny en Leo, zet 'm op!!!
    Groetjes,
    Luc.